Sveriges ambassade i Oslo i Dagens Næringliv

Går foran i utviklingen av elfly

Fra hovedkvarteret i Gøteborg leder Heart Aerospace an i utviklingen av en elektrifisert regional flytrafikk. – Vi har allerede en full ordrebok, sier Simon Reinberth, som er Airport Infrastructure & Nordic Government Affairs Manager i teknologiselskapet.

Elektrisk luftfart har lenge vært sett på som en av de mest lovende løsningene for å redusere utslipp i transportsektoren, og nå inntar et svensk selskap en lederposisjon innen denne teknologien i Norden. Fra starten i 2018 har Heart Aerospace vokst til over 100 ansatte. Heart kommer til å innlede de første eksperimentelle testflyginger i løpet av 2025, og ordreboken inneholder allerede 250 bestillinger. 
    – Elfly er helt klart en viktig del av fremtidens avkarboniserte luftfart, sier Reinberth. Men før det virkelig kan ta av, i bokstavelig forstand, er det mye som skal på plass.
    – Flyplasser må klargjøres med laste-infrastruktur, og batteriteknologien bør bli enda bedre før vi kan ta steget fullt ut, sier han. 

Kortere strekninger
– Elektriske fly vil i første omgang ta over på kortere strekninger, den typen flygninger som i dag utføres av for eksempel Widerøe i Norge. I første omgang tror vi det vil bli aktuelt med hybridteknologi for å sikre tilstrekkelig rekkevidde, men etter som batteriene blir mer energitett og ikke minst lettere, tror vi at helelektriske fly vil ta over på disse strekningene, sier Reinberth. 
    – Ambisjonen er å ha skalert opp produksjonen og levere i større skala ved slutten av tiåret. Interessen internasjonalt er stor, og vi har forventninger om å nå dette målet, sier han.
    Per i dag er regelverket etablert, og Heart samarbeider med luftfartsmyndigheter og flyselskaper i Europa, Canada og USA om nødvendige standarder og sertifiseringer. Norge vil bli et viktig land for utrullingen av flyene, ifølge Reinberth.
    – Norge er i dag ledende på elbil, og vi tror at også elfly vil bli en viktig satsing. Avinor har uttalt at de ønsker å være med på tester av teknologien, i likhet med svenske Swedavia. Vi ser på Norge som et foregangsland og ønsker et så utstrakt samarbeid som mulig, sier Reinberth.

Finnes det kraft nok?
Hva så med kraftsituasjonen? Vil det finnes tilstrekkelig elektrisk kraft mot 2030 til å gjennomføre en slik satsing?
    – Det er et viktig spørsmål. Vi ser jo at behovet for elektrisk kraft kommer til å øke, ikke bare i flytrafikken, men i samfunnet som helhet. På sikt har vi en visjon om at flyplasser kan utvikle seg som energihubber – det finnes mye areal som kan utnyttes til produksjon av sokraft. Kanskje kan flyplasser og luftfarten spille en rolle i energiproduksjonen. Mulighetene er mange, sier Reinberth.
    I mellomtiden er han opptatt av å holde utviklingstempoet oppe.
    – Det er mye infrastruktur som skal på plass, og luftfarten må ta sin del av ansvaret. Mister vi fremdrift, vil risikoen øke, og det er ingen tjent med – spesielt ikke miljøet, sier elflyentusiasten.

Til sutt – vil passasjerene være innstilt på å sette seg om bord i fly som går på elektrisitet?
    – Det å fly innebærer noe helt spesielt rent psykologisk, og det vil bli viktig å få folk inn i elfly så tidlig som mulig. Vi tror at eventuell motstand kommer til å gå over raskt, etter som folk får erfaring med teknologien. Flytrafikken er den strengest regulerte trafikken som finnes, og publikum har tillit til at kontrollen er god. Fordelene med elfly kommer til å bli veldig tydelige, for eksempel med hensyn til redusert støyplage ved og rundt flyplassene. Dette er en teknologi som har fremtiden foran seg, slår Reinberth fast. 

Simon Reinberth.

LES MER

Redaksjonelle artikler fra magasinet

Glad for å være i Norge

Glad for å være i Norge

25. april 2024 overleverte Mikael Eriksson sine akkreditiver til HM Kong Harald. Med det har Sverige fått en ny sendemann i Oslo, og vi møtte den nybakte ambassadøren for å ta en prat om oppgaven og forholdet mellom våre to land.Det føles fantastisk å få representere...

Tre-samarbeid over grensen

Tre-samarbeid over grensen

Norwegian Wood Cluster og Paper Province, to sentrale aktører innen skogindustri og trebasert byggeri, har etablert et tett samarbeid for å fremme bærekraftige løsninger i treindustrien. Norwegian Wood Cluster, etablert i 2017, har sitt hovedfokus på innovasjon og...

Stort potensial for ytterligere samarbeid

Stort potensial for ytterligere samarbeid

– Selv om våre bilaterale handelsrelasjoner er svært sterke og godt utviklede, finnes det et stort potensial for ytterligere samarbeid, spesielt for den grønne omstillingen, sier den svenske bistands- og utenrikshandelsminister Johan Forssell.  I dette intervjuet...

Sverige i NATO – Et langvarig og dypt samarbeid

Sverige i NATO – Et langvarig og dypt samarbeid

7. mars 2024 ble Sverige medlem av NATO etter å ha vært nøytralt – og senere militært alliansefritt – helt siden Karl XIV Johan la grunnlaget for svensk nøytralitetspolitikk i 1812. Vi har spurt överbefälhavare Micael Bydén om hans syn på hvordan felles...

Sverige satser på bærekraftig turisme og mangfold i reiselivet

Sverige satser på bærekraftig turisme og mangfold i reiselivet

Sverige styrker sitt fokus på bærekraft og mangfold i turistnæringen med ambisiøse mål om å tiltrekke seg bevisste reisende fra hele verden. – Vi ønsker å være en ledende destinasjon for reisende som verdsetter natur, kultur og bærekraftige opplevelser, sier Susanne...

Vil ha vekst over grensen

Vil ha vekst over grensen

Norsk-Svensk Handelskammer arbeider for å utvikle næringssamarbeidet mellom Sverige og Norge. Det er særlig fire områder som er viktige for oss nå, sier styreleder Rikke Lind, som til daglig leder SJ Norge.Norsk-Svensk Handelskammer er en medlemsorganisasjon med ca....

artikkelannonse

Artikkelannonser fra magasinet

Eurenco i Karlskoga sterk vekst 

Eurenco i Karlskoga sterk vekst 

I løpet av de siste årene har krutt- och sprengstoffprodusenten Eurenco opplevd en betydelig vekst som en del av Karlskogas forsvarsklynge. Selskapet har doblet omsetningen og økt antall ansatte fra 250 til 400 på bare fire år. Og etterspørselen er økende. – Våre...

Fremtidens matlager finnes i Skagerrak

Fremtidens matlager finnes i Skagerrak

For å sikre en bærekraftig matforsyning til jordens befolkning, må vi dyrke mer mat i havet, fastslår FN og andre organisasjoner. I Skagerrak finnes det et stort potensial for dette. En ekstra fordel er at biomarine næringer renser havene.– Bedrifter som dyrker...

För en levande gränsregion!

För en levande gränsregion!

Gränsregionen Innlandet-Dalarna-Värmland är en växande region med stora investeringar inom industri, besöksnäring och utveckling av natur och kulturupplevelser. Trots framgångarna står vi inför utmaningar som brist på arbetskraft, små och isolerade arbetsmarknader...

Like unik som utsikten

Like unik som utsikten

Der hvor skogen møter byen ligger Nasjonalgaven Voksenåsen med en makeløs utsikt over Oslo og fjorden. Et møtested midt i skogen, men med kort vei til sentrum.  Historien bak Voksenåsen er like unik som utsikten. Eiendommen er Norges nasjonalgave til Sverige som takk...

En nøkkelpartner for norsk-svensk handel og investering

En nøkkelpartner for norsk-svensk handel og investering

Eksfin, Norges statlige eksportfinansieringsinstitusjon, spiller en avgjørende rolle i å støtte norske bedrifter som ønsker å utvide sin tilstedeværelse i internasjonale markeder. Men også svenske kjøpere og investorer kan få finansiering hos Eksfin.Som en statlig...

Svensk-norsk samspill i bærekraft: Stena Recycling leder veien

Svensk-norsk samspill i bærekraft: Stena Recycling leder veien

Sverige og Norge, to gode naboland med et felles engasjement innenfor bærekraft og miljøvern, er et godt sted å være for Stena Recycling.I Oslo, på Ausenfjellet, bygger Stena Recycling en robust verdikjede som integreres sømløst med anlegget i Halmstad. Dette...